Tanya, co się nikomu nie kłania

Dawno artysta – mam na myśli całość: twórczość, wizerunek, osobowość oraz to, co ma do powiedzenia i jak to mówi – nie zrobił na mnie wrażenia równie wielkiego, jak Tanya Tagaq. Po raz pierwszy świadomie zetknąłem się z nią na wrocławskim PPA – co jest fajnym paradoksem, bo choć jej twórczość ma wcieleniowy charakter, jest zarazem bardzo daleka od tradycyjnie rozumianego teatru czy piosenki aktorskiej as we know it. Oczywiście, wcześniej była płyta Björk, ale nie próbowałem się wtedy dowiedzieć, jak brzmi Tanya solo.
No więc Wrocław. Bardzo spodobał mi się jej koncert, jeszcze bardziej zaintrygował, więc kupiłem dwie płyty i dałem się wciągnąć w ten jej przedziwny świat. Z jednej strony mocno osadzony w inuickiej tradycji śpiewu alikwotowego, z drugiej ową tradycję burzący (przez co zresztą Tagaq zbiera od swoich regularne cięgi – cóż, nikt nie jest prorokiem we własnym kraju).

Kilka tygodni temu miałem okazję znów zobaczyć Tanyę na scenie, w towarzystwie Fucked Up, ale też dłużej z nią porozmawiać, po prostu poznać, a także wysłuchać wykładu w ramach Red Bull Music Academy (wklejam zapis poniżej i zachęcam do obejrzenia). No i teraz to już jestem cały jej, ale w mym płomiennym uczuciu nie ma miejsca na zazdrość. Nie chcę mieć Tagaq wyłącznie dla siebie, tym bardziej, że w atrakcyjnej (pewnie nie dla wszystkich) i oryginalnej (to niepodważalne) formie mówi mądrze o rzeczach ważnych.

Tu znajdziecie moje recenzje „Retribution”, jej najnowszej płyty, a także trzeciego albumu A Tribe Called Red, który nabyłem z polecenia Tanyi (nie tylko dlatego, że tam śpiewa) oraz klipy. Jak już wspomniałem, wiem że to nie dla wszystkich, ale będę się radował ogromnie z każdego nawróconego. Oraz – ostrzegam – w sprawie Tanyi Tagaq to nie jest moje ostatnie słowo. 😉

 

Skomentuj

